Vi leverer alle tjenester i forbindelse med elektrifiseringen av jernbanen mellom Trondheim og Stjørdal, Stavne og Leangerbanen, Hell og Storlien. Dette er første gang siden 1970 at en så lang jernbanestrekning i Norge blir elektrifisert. Prosjektet nyter godt av både norsk og svensk ekspertise i et unikt internt samarbeid.
Trønder- og Meråkerbanen blir elektrisk
Godt samarbeid på tvers av landegrensene må til for å elektrifisere 120 kilometer med jernbane. Målet er ikke bare å bygge en mer bærekraftig toglinje, vi strekker oss også langt for å finne de mest miljøvennlige byggemetodene.
Period | Oktober 2021 – november 2024 |
Location | Trøndelag |
Client | Bane NOR |
0MNOK
kontraktverdi0km
elektrifisering av jernbane0%
takket være smart bruk av betongBærekraftige metoder
Vi benytter oss av CEEQUAL-metoden, et anerkjent verktøy for å vurdere bærekraft i infrastrukturprosjekter. Vi streber etter å optimalisere bruken av betong. Det betyr at vi ikke bruker mer betong enn nødvendig for å bygge solid, og betongen vi bruker er såkalt lavutslippsbetong, en betongtype som er produsert med minst mulig CO2-utslipp. Det er beregnet at disse tiltakene til sammen reduserer utslippet av CO2 i dette prosjektet med 39 prosent.
Vi samarbeider også med Bane NOR om andre tiltak som sparer miljøet. Blant annet bruker vi elektriske biler for å transportere personell og mindre utstyr.
Mer transport, raskere reiser
Når dette prosjektet er ferdig, vil flere tog og mennesker kunne reise på Trønder- og Meråkerbanen. Togene vil dessuten bråke mindre og gå raskere.
Les også: Sammen om elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen